Wie zijn we

 

Een nieuwe instelling met heel veel ervaring op het gebied van techniekonderwijs. De opgedane ervaring willen we graag delen met scholen die onderzoekend onderwijs voorstaan. Wij gebruiken vaak de computer om daarmee het onderwijs te visualiseren en metingen cq onderzoek zichtbaar te maken. Bij het robotiseren en automatiseren is dit natuurlijk een essentieel onderdeel.

 

  • Wij (vader en zoon) kunnen u als scholen helpen met een vast lesprogramma “techniek” maar ook met praktische opdrachten ” science en techniek” . Naast ons vast lesprogramma, kunnen wij inspelen op en opdrachten verzorgen bij een thema die de school gekozen heeft.
  • Wij verzorgen de lessen helemaal.

 

  • Leerling: materiaal, zoals lesbrieven en antwoordbladen.
  • Docent; achtergrondinformatie en leerdoelen.
  • Practicum en computer materiaal.
  • Onze lessen zijn intensief te noemen (bedoeld voor groep 7-8)
  • Wij bezitten een onderwijs bevoegdheid en een verklaring van goed gedrag.
  • Wij gebruiken professioneel materiaal zoals; Fischer-Technik, Lego (Dacta), systeemborden en het onderzoeksprogramma COACH(7).
  • Aansluiting op het VO
  • Wij kunnen behulpzaam zijn bij het inrichten van een science-lab. of  een “ontdekkingsruimte” .
  • Wij kunnen docenten bijstaan bij het ontwikkelen van (techniek) lesmateriaal.

Onze werkwijze:

Wij komen met (de afgesproken) lesmaterialen naar school en verzorgen een complete les voor 10 leerlingen. De leerlingen werken in tweetallen en hebben een lesbrief met opdrachten waarbij ze een computer nodig hebben om gegevens zichtbaar te maken of gegevens op te slaan. Wij helpen desgevraagd en wanneer we zien dat leerlingen hulp nodig hebben, maar antwoorden moeten leerlingen zelf geven. Het werken in groepjes (tweetallen) vinden wij belangrijk;  a) omdat ze elkaar beïnvloeden en er overleg ontstaat over het antwoord. b) het bevordert een samenwerking. Beide aspecten zijn belangrijk voor het oplossen van vragen en bevorderen in de klas het respect voor elkaar. De rol van de leraar is belangrijk voor ons als achter/opvang voor persoonlijke gedragingen bij leerlingen. Hij of zij is de persoon die de leerling het beste kent.

Resultaat:

De leerlingen mogen de informatie en de (ingevulde) antwoordbladen meenemen en wij proberen elk antwoord die gegeven is persoonlijk aandacht te geven tijdens de les. Na de les is er een “klassikaal” moment om aan elkaar wat opmerkelijke of leerzame ontdekkingen door te geven. Hierna verwachten we dat leerlingen hun spullen en onze spullen netjes opruimen en bouwwerken afbreken en weer in de dozen stoppen. Ook dit onderdeel is een belangrijk leeraspect.

Lesgegevens:

Onze les zal daarom zeker 1.5 uur in beslag nemen en we werken graag in een aparte ruimte. Leerlingen zijn bezig met onderzoek en hebben daarbij voorwerpen en ruimte nodig om een opstelling te bouwen. De meeste spullen hebben wij als materiaal bij ons maar wij gebruiken graag de creativiteit van leerlingen om tot andere bouwsels en onderzoeksvragen te komen.

Eventueel:

Kunnen wij een dag(deel) vullen met een science/techniek les (maximaal 30 leerlingen) aangevuld met een passende  opdracht. Dit gaat dan in overleg met de schoolleiding of techniek coördinator.


ridderjj.nl
techniek en science lessen